Banken vaak te laat bij einde rentevaste periode hypotheek

dinsdag, 20 maart 2012

In de gedragscode hypothecaire financiering hebben banken met elkaar en de toezichthouders afspraken gemaakt. deze afspraken zouden er op gericht moeten zijn zaken in het belang van de consument en een stabiele financiële markt te realiseren.

Een onderdeel van de gedragscode is artikel 13, wat handelt over het aflopen van de rentevaste periode van hypotheken:

Artikel 13 GHF: Kennisgeving van verlengingsofferte
Indien een hypothecaire financiering aan een consument is verstrekt onder de voorwaarde dat het rentepercentage voor een overeengekomen periode vastligt (repeterend vaste rente), zal de hypothecair financier ten minste één maand voor de afloop van een dergelijke periode aan de consument schriftelijk het rentepercentage voor de eerstvolgende rentevastperiode offreren.


Opvallend genoeg blijkt uit onderzoek van de toezichthouder AFM dat banken dit massaal aan hun laars lappen:

Slechts 35% van de ondervraagden bij wie de renteperiode is verlopen, is daarover uiterlijk drie maanden van tevoren geïnformeerd, zoals minister De Jager (Financiën) wil.

Ruim een kwart is een maand of korter van tevoren geïnformeerd;

7% heeft zelfs helemaal geen aankondiging van het verlopen van de renteperiode gekregen.


Van deze groep heeft vrijwel iedereen de hypotheek overgesloten.

Uit onderzoek van AFM blijkt verder dat bij het aflopen rentevaste periode 79% van de hypotheekklanten bij dezelfde aanbieder/geldverstrekker blijft.

Het belangrijkste motief om over te sluiten naar een andere hypotheek is de hypotheekrente; voor 35% valt het prolongatievoorstel van de huidige geldgever tegen en ruim de helft is er tevreden mee.

« Terug naar nieuwsoverzicht